Tuesday, June 13, 2017

Tematrio: katastrofer

Katastrof! Är temat på Lyrans trio denna vecka.

Jag tycker alla ska läsa Emily St John Mandels Station Eleven. Ett intressant apokalypsscenario om ett mycket aggressivt virus som på någon månad slår ut nittio procent av jordens befolkning. Romanen beskriver vad som händer med det fysiska samhället när människorna försvinner: hur sårbara är vi, hur snabbt bryts infrastrukturen ner? Och vad ska vi med alla fantastiska kunskaper om kärnfysik, vacciner och nanoteknik när inget går att applicera för det finns ingen el? Plötsligt är det den som har en get som är den allra rikaste människan.

Fallvatten av Mikael Niemi är också fantastisk, och hemsk. Att läsa den är lite som att åka tvättmaskin, en kommer ut alldeles omtumlad på andra sidan. Katastrof: dammen i Luleälven brister och en enorm flodvåg sveper ner över landet och tar allt och alla med sig. Hur hanterar människorna den kommande kollapsen?

En modern klassiker som jag läste ganska nyligen och blev imponerad av är World War Z av Max Brooks. En zombieepidemi har brutit ut och mänskligheten går rasande kvickt mot total undergång. Eller? Det jag gillar med den här boken är det lite annorlunda och smarta formatet. Den är upplagd som en reportagebok med massor av korta intervjuer med de mest skilda människor. Det blir nerslag i zombiekrigets alla skeden och rapporter från jordens alla hörn. Det är läsvärt!

19 comments:

  1. Fallvatten väntar i min bokhylla, hittade i bibliotekets städa-bort-hyllan.

    ReplyDelete
  2. Station Eleven verkar väldigt intressant. Niemi borde jag också läsa någon gång. World War Z är bra. Hyfsad filmatisering också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte sett filmen själv - fick för mig att den är mer av ren krigsfilm jämfört med boken?

      Delete
  3. Fallvatten tycks dyka upp i massor av trios den här veckan. Den borde jag kanske läsa - lockade mig aldrig när den kom ut, men nu blir jag sugen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag blev väldigt tagen av den i alla fall

      Delete
  4. Station eleven låter intressant. Jag vet hur det är när man får strömavbrott några timmar. Man blir helt handfallen. Hur skulle det då inte vara om all den teknik vi är vana vid försvinner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sannerligen! Vi är väldigt sårbara idag.

      Delete
  5. Fallvatten är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  6. apokalypser är inte min starka sida, förstår jag. har inte läst någon av dina katastrofer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju en lite speciell genre

      Delete
  7. Den första känner jag inte till men de andra två.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är hyfsat ny, en ung kanadensisk författare

      Delete
  8. Fallvatten har jag läst och den var jättespännande. World War Z har jag stående i bokhyllan, men har inte läst den och inte heller sett filmen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har fått för mig att WWZ är mycket bättre som bok än som film men har inte sett filmen så kan ha fel...

      Delete
  9. Fallvatten valde jag också, verkligen omtumlande läsning. ;)
    Station Eleven verkar som något för mig. Tack för tips!

    ReplyDelete
  10. Fallvatten och World war Z har jag läst. Återstår Station Eleven, alltså!

    ReplyDelete