Thursday, June 15, 2017

Sommar i P1

Antingen blir jag mer svårimponerad med åldern eller så börjar det ta slut på intressanta sommarpratare för SR att bjuda in. Jag blir inte jättesugen på särskilt många av årets kändisar till Sommar i P1.

Jag har höga förväntningar på Linnéa Claesson och Tarja Halonen. Jag blev glatt överraskad av att se en person som verkar veta saker om EU på listan (Mats Persson) och miljöprofessorn blir säkert också intressant.

Och visst är det kul att det finns en hel handfull författare med, även om Anyuru är den enda av dem jag läst och gillar. Har inte läst Giolito, Boström Knausgård eller Laestadius och tycker inte om Backmans flamstrams.

4 comments:

  1. Jag läste nyligen Giolito och tyckte den var otroligt bra. Laestadius mötte jag på Augustprisutdelningen och hon var en av de mest givande att lyssna till. Själv funderar jag på att lyssna på Moa Herngren (tror det var 20 juli) för jag tror hon har MYCKET att berätta, har följt henne i många år nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Både Giolito och Laestadius kan jag tänka mig att läsa någon dag, mest tack vare dina recensioner... Men det var inte precis några HURRA-VAD-ROLIGT-JAG-VILL-HÖRA-PROGRAMMET-NU-namn

      Delete
    2. Jag kände likadant. Men samtidigt vet jag att jag många gånger blivit överraskad när jag väl lyssnar. Både på gott och ont!

      Delete
  2. Njä, jag kände väl också mest ett "jaha?" när jag såg listan. Men rätt ofta med sommarpratare är de mest intressanta inte sådana jag förutsett eller ens känt till innan, så det kan bli bra ändå.
    Kalle Linds Snedtänkt brukar jag lyssna på och det är för det mesta underhållande (även om det beror lite på hans samtalspartner) så han kan nog sommarprata också.

    ReplyDelete