Wednesday, June 14, 2017

Liten bokhylleenkät

Ett par svar på en liten enkät som snurrar i bloggosfären:

1. Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?
Efter genre/stil/typ. Jag har ett hyllplan för skräck, ett för absurda humorböcker, ett par hyllmeter för klassiker. Och så vidare. Har också fyra geografiska hyllor, "bästa afrikanska/ europeiska/ amerikanska/ asiatiska författarna". Klassikerhyllan naturligtvis sorterad kronologiskt.

2. Hur många språk finns i din bokhylla? Vilka?
Fyra: svenska, engelska, franska och tyska. Kanske en kokbok på spanska och en roman på norska också.

3. Vilket land kommer de flesta böckerna från?
Sverige, Storbritannien och USA. Av bokförlagstekniska skäl.

4. Flest män eller kvinnor? Eller ungefär lika?
Ganska lika eller möjligen lite fler manliga författare - tror jag. På deckarhyllan och feministhyllan fler kvinnor, på action- och skräckhyllorna fler män. Fler män på klassikerhyllan också, tyvärr.

5. Vilka genrer/kategorier har du i bokhyllan (deckare, dramatik, bilderböcker, reseskildringar o s v).
De flesta, inklusive faktaböcker, kokböcker och trädgårdsböcker. Ett par barnböcker. Det enda jag tror jag saknar helt är chicklitt och böcker med ordet "hjärta" i titeln.

6. Visa gärna en shelfie!
På ärorik mittenplats: Sagan om ringen.

2 comments:

  1. Nu blev jag genast sugen på att gå på jakt i min bokhylla och kolla om jag har något "hjärta" i titeln. :D

    ReplyDelete