Thursday, June 1, 2017

Feministisk tipslista

Lyran har kallat till feministisk litteratursommar - inspirerad av den litteraturkanon som finns hos Feministbiblioteket. Klart jag hakar på! Jag har sprängfullt med relevanta tips att dela med mig av och hoppas få lika många nya i retur.

Men först: vad ÄR feministisk litteratur? Min egen definition är böcker som på något vis lyfter jämställdhetsfrågor och könsroller. Det kan handla om en skildring av ett centralt jämställdhetsproblem eller tvärtom en skildring som bryter mot könsrollsnormer och bjuder på annorlunda valmöjligheter.

Förutom alla de fantastiska böcker som redan finns med i den feministiska litteraturkanonen skulle jag vilja tipsa om följande. Är öppen för diskussion om huruvida de gills som feministiska eller ej!
  • Chimamanda Ngozi Adichie, Americanah. Om kvinnor, makt och hår.
  • Barbro Alving (Bang), Sol över torpet. Kåserisamling med elegant kritik av ojämställdheten på femtio- och sextiotalet.
  • Margaret Atwood, Tjänstekvinnans berättelse. Dystopi om en framtid utan rättigheter för kvinnor.
  • Margaret Atwood, Good bones. Novellsamling med feministisk udd.
  • Majgull Axelsson, Slumpvandring. Tre generationer kvinnor med lika men ändå olika jämställdhetsproblem.
  • Nina Bouraoui, Pojkflickan. Ett uppror mot de snäva traditionella könsidentiteterna.
  • Alan Bradley, The sweetness at the bottom of the pie. Modern Pippi Långstrump fast långt mer kompetent och med deckarintrig.
  • Rita Mae Brown, Kvinnofrukt. Uppväxtskildring från södra USA.
  • Tsitsi Dangarembga, Nervous conditions. Om flickors skolgång i Zimbabwe.
  • Marie Darrieussecq, Suggestioner. Surrealistiskt om effekter av patriarkalt kvinnoförtryck.
  • Tina Fey, Bossy pants. Kanske den roligaste och bästa självbiografi som någonsin skrivits.
  • Nadine Gordimer, The pick-up. Om en kvinna som gör tuffa val och sedan står för dem.
  • Vigdis Grimsdottir, Jag heter Isbjörg, jag är ett lejon. Om prostitution och dubbelmoral.
  • Marlen Haushofer, Väggen. En kvinnlig Robinson Crusoe i Alperna.
  • Petra Hulova, En plastig trea. Om prostitution.
  • Elfride Jelinek, Gier. Om mäns våld mot kvinnor.
  • Elsie Johansson, Sin ensamma kropp. Om äldre kvinnors rätt till sin sexualitet.
  • Agnes Lidbeck, Finna sig. Om kvinnoroller i svensk övre medelklass idag.
  • Rani Manicka, Rismodern. Kvinnoöden i Malaysia.
  • Caitlin Moran, Konsten att vara kvinna. Hysteriskt rolig, oerhört viktig.
  • Sofi Oksanen, Stalins kossor. Om bulimi och sjuka kvinnoideal.
  • Sheryl Sandberg, Lean in. Karriärsmanual för kvinnor.
  • Anne-Marie Slaughter, Unfinished business. Debattbok om balansen mellan arbetsliv och familjeliv.
  • Stina Stoor, Bli som folk. Novellsamling om människors öden på könsrollstyngd norrländsk landsbygd.
  • Liv Strömquist, Kunskapens frukt. Genialt seriealbum som pedagogiskt förklarar kvinnliga underliv.
  • Kerstin Thorvall, När man skjuter arbetare. Om våldtäkt inom äktenskapet.
  • Sigrid Undset, Jenny. Om kärleksnormen som kvinnofängelse.
  • Sarah Waters, Hyresgästerna. Om kompetenta kvinnor i efterkrigstidens London.
  • Jeanette Winterson, Skymningsporten. Saga om klass, sex och häxbränningar.

3 comments:

  1. Så många spännande tips! Jag har läst en del av dem, men har så klart också en del olästa i min bokhylla. Stoors novellsamling köpte jag på rean, den är jag nyfiken på. Thorvalls bok är en av de allra bästa, tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Tack för fantastiska tips! Jag hade missat denna lista. Ska genast kolla in allt jag inte läst. Bang och Thorvall har länge stått på att-läsa-listan.

    ReplyDelete